Oom van Raul (9) richt zich tot moeder en stiefvader tijdens proces: “Wat heeft hij gedaan dat zo erg was?”

Raul werd 3 jaar geleden dood uit het water gehaald in het Houtdok in Gent.
Artikel luisteren
3min
Meer info
Een maand voor zijn dood was Raul (9) compleet veranderd: hij lachte niet meer en praatte nog amper. Dat zegt de oom van het jongetje op de 3e procesdag over zijn foltering en dood. De oom richtte zich ook tot de moeder en stiefvader van Raul. “Waarom? Wat heeft hij gedaan dat zo erg was?”
Stef Van Chaze
Gepubliceerd:
Bijgewerkt:update:
Heb je een vraag over geweld, misbruik of mishandeling? Dan kan je terecht bij de hulplijn 1712. Voor een gesprek kan je ook 24/7 terecht bij Tele-Onthaal op het nummer 106. Je kan ook chatten via www.tele-onthaal.be . Jongeren kunnen terecht bij Awel op het telefoonnummer 102, of via chat op awel.be .
Op dag 3 van het proces over de dood van Raul getuigen vandaag familieleden en mensen uit zijn omgeving. Die getuigenissen moeten een breder beeld scheppen van wat er met het jongetje is gebeurd, en wat moeder Maria M. en stiefvader Nicusor C. heeft bezield.
Raul werd 3 jaar geleden gevonden in het Houtdok in Gent in een sporttas. In de laatste momenten van zijn leven werd hij zwaar gefolterd, maar de moeder en stiefvader schuiven de verantwoordelijkheid af.
Een van de familieleden die vandaag getuigt, is C. N., een oom van het jongetje. Hij woont in Duitsland. C. heeft Raul voor het laatst gezien op 1 januari 2023, een maand voor zijn dood.
“Raul was een goed kind: soms heel druk en onrustig, maar dat is normaal voor een kind. Maar de laatste keer dat ik hem zag, was hij compleet veranderd. Hij lachte niet meer, was stil en praatte amper. Ook zijn zus was veel stiller geworden.”
Ik voelde dat er iets niet klopte
N., oom van Raul
C. legt uit dat hij achterdochtig werd toen hij plots een telefoontje kreeg van stiefvader Nicusor met de vraag waar Raul was. “Ik legde uit dat hij niet in Duitsland was”, zegt C. “Ik voelde dat er iets niet klopte.” In feite was Raul toen al dood.
Op 11 april reed de man vanuit Duitsland naar Gent nadat Nicusor berichten naar de familie had gestuurd dat Raul dood was, “en ze dus niet meer achter hem moesten vragen”. Het was hij die uiteindelijk ook naar de politie stapte in Gent.
“Ik moest naar Gent rijden om het met mijn eigen ogen te zien”, zegt C. “Ik kon het niet geloven. Ik dacht niet dat ze daartoe in staat zouden zijn. Het was een horrorfilm in het echt.”
Ten slotte richt hij zich tot Maria en Nicusor. “Ik wacht al 3 jaar op de vraag: waarom?”, zegt hij. “Wat heeft dit kind ooit misdaan om zo tot zijn einde te komen?” De twee zeggen er geen verklaring voor te hebben.
Anthony Mallego, de advocaat van moeder Maria, merkt op dat C. tijdens zijn eerste verhoor op 11 april niets gezegd heeft over de toestand van het gezin tijdens zijn laatste bezoek rond de jaarwisseling.
“Toen zei hij dat het tijdens dat bezoek goed ging met de kinderen en dat er niets vreemds aan de hand was”, klinkt het.
Ze verlieten het huis nog amper
Vroegere buurman
Ook de voormalige huisbaas van het gezin en een buurman komen aan het woord tijdens het proces. Zij zeggen nooit iets vreemds te hebben opgemerkt.
“De kinderen waren braaf en rustig”, aldus de buurman. “Er waren wel eens ruzies, waarna de kinderen op het matje werden geroepen, maar dat gebeurt in elk gezin. Ik weet natuurlijk niet wat er zich binnenskamers afspeelde.”
De buurman verklaart dat hij ergens midden januari 2023 terugkwam uit vakantie en dat hij Raul niet meer zag. “Volgens Maria was hij met vakantie bij een oom in Duitsland. In de weken daarop werd Maria teruggetrokken. Zij en haar dochter verlieten het huis nog amper.”
Vanmorgen kwamen ook de psychiaters aan het woord die Maria en Nicusor hebben onderzocht.
Volgens hen legden ze tijdens het onderzoek voortdurend “functionele verklaringen” af. “De verklaringen worden aangepast aan wat de beschuldigde op dat moment het beste uitkomt”, verduidelijkt prof. dr. Frédéric Declercq.
Hun opvoedingsstijl werd gekenmerkt door discipline en straffen. “Bij Nicusor is er zelfs sadisme mee gemoeid: hij genoot van de zware straffen. Bij hem is er ook sprake van psychopathische persoonlijkheidstrekken.”
Het zijn mensen die geen empathie of schuldgevoelens hebben
Ter verdediging halen de advocaten van Maria en Nicusor hun moeilijke thuissituaties aan. Maria groeide op met 14 kinderen in een woning met 2 kamers in Roemenië. Nicusor bracht het grootste deel van zijn kindertijd door in een weeshuis.
“Maar dat zijn geen redenen om je kind zo zwaar te mishandelen”, aldus professor Declercq. “Haar andere 13 broers en zussen hebben hun kinderen niet omgebracht. Ze veroordelen het zelfs.”
Het risico dat ze opnieuw feiten van kindermishandeling zouden plegen, is overigens hoog, stellen de onderzoekers. “Het zijn mensen die geen empathie of schuldgevoelens hebben. Dat is gevaarlijk voor iedereen.”
Volgens de psychiaters is er geen van beide sprake van een geestesstoornis. Ze hebben voldoende intellectuele capaciteiten om te beseffen wat ze deden.
Dit artikel wordt doorheen de dag aangevuld.





